PATRICIA RIVERAS
PATRICIA RIVERAS

 

Patrícia Riveras

 

 

                               Francesc Fontbona                

           

 

L’escultura, històricament, no sembla cosa de dones.  És cert que hi ha una Käte Kollwitz, una Chana Orloff, una Louise Nevelson, una Germaine Richier, una Barbara Hepworth, una Louise Bourgeois, i unes quantes més, però majoritàriament pertanyen al segle XX. I si anem enrere, d’una Camille Claudel, lamentablement se n’ha acabat parlant més per qüestions “del cor”, alienes al seu talent, i casos com el d’Elizabeth Ney, que vaig “descobrir” fa anys en un viatge a Texas -una alemanya americanitzada que entre altres coses situà estàtues de pròcers el Capitoli d’Austin i hi té un museu monogràfic-, no deixen de ser una excepció.

            En la tradició catalana les escultores solen ser tendres i menors: Margarida Sans-Jordi, Maria Llimona o Luisa Granero han tingut renom, però s’han mantingut sempre lluny de la primera línia. Altres, tot i tenir una personalitat forta, no aconseguiren fer-se un nom al carrer, com passa amb Marifé Tey, a qui els pocs que han parlat d’ella li han retret un pecat original polític, ben cert però que no l’hauria d’inhabilitar com a creadora.

Patrícia Riveras és un cas a part, i per això ho paga car. De moment ja ha hagut d’emigrar a Mallorca, tanmateix un paradís, on ha trobat un món més autèntic, i un entorn més acollidor. La seva obra és molt forta, filla de la passió més que de la simple traça. Passió per la vida i passió per l’escultura. Sembla que Patrícia Riveras si no pot abocar passió en les coses no s’hi posa.

De fet tanmateix ella s’apassiona només per certa escultura, tampoc per tota: no té res de corporativista; i pels escultors té les seves filies i les seves fòbies. Li agrada l’escultura turmentosa. Quan no saps d’ella és que passa una febre creativa, de la que de segur en sortiran obres de veritat. Mai no és vulgar. No se si anem tan sobrats d’artistes de debò com ella per passar pel seu costat sense fixar-nos amb atenció en el que fan.

Però sempre he cregut que en aquest casos les presentacions escrites no valen per gaire, perquè l’art parla un altre llenguatge, el seu, que és plàstic i no verbal, i que en definitiva és el que comunica les coses que ha de comunicar l’escultura. Tot el que s’hi expressi amb paraules és tan sols una aproximació. O un convencionalisme.

 

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 (Texto en castellano)

 

La escultura, históricamente, no parece cosa de mujeres. Es cierto que hay una Käte Kollwitz, una Chana Orloff, una Louise Nevelson, una Germaine Richier, una Barbara Hepworth, una Louise Bourgeois y unas cuantas más, pero mayoritariamente pertenecen al siglo XX. Y si retrocedemos, de una Camille Claudel, lamentablemente se ha acabado hablando más por cuestiones “del corazón”, ajenas a su talento, y casos como el de Elizabeth Ney, que “descubrí” hace años en un viaje a Tejas –una alemana americanizada que entre otras cosas situó estatuas de próceres en el Capitolio de Austin y tiene un museo monográfico-, no dejan de ser una excepción.

 

En la tradición catalana las escultoras suelen ser tiernas y menores: Margarida Sans-Jordi, Maria Llimona o Luisa Granero han tenido renombre, pero se han mantenido siempre lejos de la primera línea. Otras, todo y tener una personalidad fuerte, no consiguieron hacerse un nombre, como pasa con Marifé Tey, a quien los pocos que han hablado de ella le han reprochado un pecado original político, si bien, no le tendría que inhabilitar como creadora.

 

Patrícia Riveras es un caso a parte, y por eso lo paga caro. De momento ya ha tenido que emigrar a Mallorca,  sin duda un paraíso, donde ha encontrado un mundo más auténtico y un entorno más acogedor. Su obra es muy fuerte, hija de la pasión más que del trazo. Pasión por la vida y por la escultura. Parece que Patrícia Riveras si no puede abocar pasión en las cosas no se pone.

 

De hecho ella sólo se apasiona por cierta escultura, tampoco por toda: no tiene nada de corporativista; y por los escultores tiene sus filias y sus fobias. Le gusta la escultura tormentosa. Cuando no sabes nada de ella es que pasa una fiebre creativa, de la que seguro saldrán obras de verdad. Nunca es vulgar. No se si vamos tan sobrados de artistas de verdad como ella para pasar por su lado sin fijarnos con atención en lo que hacen.

 

Pero siempre he creído que en estos casos las presentaciones escritas no valen para mucho, porque el arte habla otro lenguaje, el suyo, que es plástico y no verbal, y que en definitiva es el que comunica las cosas que ha de comunicar la escultura. Todo lo que se exprese con palabras es solo una aproximación. O un convencionalismo.

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